Geen Nederlands loon voor buitenlandse charters – goed nieuws!

shutterstock_546399274

De Detacheringsrichtlijn ziet niet op internationale transporten. Nederlandse transportondernemingen kunnen internationale ritten uitbesteden aan buitenlandse transportbedrijven zonder af te dwingen dat de chauffeurs betaald worden conform Nederlandse arbeidsvoorwaarden. Kortom, geen Nederlandse loon voor buitenlandse charters. Dat is de kern van het arrest dat het Hof Den Bosch dinsdag heeft gewezen in de zaak FNV/Van den Bosch. En dat is goed nieuws voor de Nederlandse logistieke sector! 

Ik begrijp de boosheid en angst onder Nederlandse chauffeurs. Internationale ritten worden steeds vaker gereden door goedkope Oost-Europese chauffeurs. En is dat eerlijk? Lastige vraag. Hangt er maar net vanaf welke bril je op zet.

Hoe je daar ook over denkt, de economische realiteit is dat het Nederlandse loon te hoog is om op prijs te kunnen concurreren op de markt voor internationale transporten. Dat verander je niet door de buitenlandse charter duurder te maken. Dat maakt de Nederlandse bedrijven alleen maar minder interessant. Diverse klinkende namen uit de Nederlandse logistieke sector hebben hun activiteiten al gedeeltelijk naar het buitenland verplaatst. Niet uit weelde, maar om concurrerend te kunnen blijven. Nog eens een heel aantal bedrijven heeft -mede door de uitspraak bij de rechtbank in deze zaak- plannen in die richting. Dat die uitspraak nu in hoger beroep onderuit is gegaan, zal die laatste groep hopelijk voldoende vertrouwen geven om hun plannen in de ijskast te zetten en de werkgelegenheid in Nederland te houden.

“Door buitenlandse charters duurder te maken maak je Nederlandse bedrijven alleen maar minder interessant.”

En de toekomst? Wie zal het zeggen. Ik heb er alle vertrouwen in dat (ook) in het internationale wegtransport mooie kansen liggen voor de Nederlandse logistieke sector. Niet door te concurreren op prijs, maar door gebruik te maken van de kennisvoorsprong en innovatiekracht en door in te zetten op zaken als slimme technologie en duurzaamheid.

NB! Ten onrechte wordt het inschakelen van een buitenlandse charter in de publieke opinie en de media vaak in één adem genoemd met “schijnconstructies”. Dat is ten onrechte. Het uitbesteden van een transport aan een buitenlands bedrijf is volkomen legaal. Dat is Europa met het vrij verkeer van goederen en diensten. Schimmige constructies met uitzendbureaus en postbusvennootschappen in Oost-Europa zijn een heel ander verhaal. Die moeten zonder meer hard worden aangepakt.

Meer lezen? Zie ook: “Patatje Oorlog, uitbuiting of stemmingmakerij?

Deel dit artikelShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someone

< >