Haven & handel
Nederland is volgens de Wereldbank het op één na best functionerende handelsland ter wereld, met een zeer goed functionerend logistiek systeem. Maar als u bedenkt dat er jaarlijks zo’n 450 miljoen ton aan goederen wordt overgeslagen in de Rotterdamse haven, dan kunt u zich voorstellen dat er toch regelmatig iets mis gaat. Kritische punten zijn onder meer de douane, op- en overslag op één van de vele terminals en uiteraard het laden en lossen. Commerciële belangen en het risico op vertragingschade maken dat u belang heeft bij een vlotte en vaak praktische oplossing.
In zijn tijd als bedrijfsjurist in een internationale handelsomgeving heeft Jurgen Kappert te maken gehad met veel typische havenzaken. U kunt daarbij onder meer denken aan geschillen over Incoterms, kwaliteit en kwantiteit, demurrage, bunkering, vertraging. Bij het vinden van oplossingen gingen kennis van het handelsrecht en gevoel voor de commercie en operatie hand in hand. Zeer waardevolle ervaringen die kunnen helpen bij de oplossing van uw probleem.
Tip: pas op met delivery dates
Als u een lading koopt op basis CFR (of CIF) Rotterdam, dan vindt de levering (“delivery”) plaats in de laadhaven. Als het voor u van belang is dat de lading uiterlijk op 1 november in Rotterdam is, dan kunt u niet volstaan met het opnemen van “Delivery date: no later than 1 November”. De verkoper is dan alleen verplicht om te zorgen dat de lading zich uiterlijk op 1 november aan boord van het schip bevinden.
Als u actief bent in haven of handel, dan komt u vast veel bekend voor. Wij komen graag bij u langs om u en uw onderneming te leren kennen. Ook als er niets speelt. U weet dan in ieder geval wie u kunt bellen als het een keer wel nodig is. Neemt u gerust contact op voor een vrijblijvende kennismaking.